dimecres, 1 de juliol de 2009

« Els estudiants són el nostre futur»

ZENIFETH BOLAÑOS, VICERECTORA DE LA UNIVERSITAT URACCAN

« Els estudiants són el nostre futur»

01/07/09 02:00 - PAU LANAO email protegit

Foto: PAU LANAO

1

Està duent a terme la planificació del projecte d'un postgrau sobre millora de la docència universitària, integrat en els programes cooperació interuniversitària, que coordinen dues professores de la UdG i es desenvoluparà a la Regió Autònoma de l'Atlàntic Sud (RAAS).

Què és la Universitat de les Regions Autònomes de la Costa Carib Nicaragüenca (Uraccan)?

–«És una universitat intercultural que treballa sobre la base de reconeixement de les comunitats indígenes. Es diu Uraccan, i encara que sembli un nom destructor, treballem amb sinergies positives. Té quatre campus, a Bluefields i Nueva Guinea, a la RAAS, o sigui, la regió autònoma Atlàntic Sud, i les altres dues, la RAAN a Puerto Cabezas (Bilwi), amb extensions a Waspam i El Recinto, i una altra a Las Minas (Siuna) amb extensions a Bonanza, Rosita i Waslala.»

–Dues regions extenses i normalment oblidades per Managua?

–«El territori és molt gran, la població està molt dispersa –les dues regions representen el 50% de Nicaragua, però tan sols hi viuen un 12% dels habitants– i encara pateixen els efectes de les diferents dictadures que es van apropiar dels recursos naturals i dels estralls d'huracans com el Joana, que a l'octubre del 1988 va arrasar la ciutat de Bluefields, o el Fèlix, que al 2007 va tornar a colpejar la regió. Avui, la llei d'autonomia estructura un govern regional que està integrat per 47 regidors que representen els tres pobles indígenes, miskito, sumu-mayangna i rama; els dos d'origen africà, els garífuna i els creole, i a més hi ha la cultura mestissa. Són sis ètnies que conviuen, la qual cosa fa que conceptes com multicultural o pluricultural es complementin i actuïn com els motors de la regió.»

–Potser van un pèl a contracorrent?

–«Els pobles de la costa Atlàntica tenim un concepte de desenvolupament diferent, ja que no tan sols apostem per preservar la diversitat, sinó que entenem que hi ha una altra manera de fer les coses. La nostra és una concepció més holística, una aposta per una convivència més harmònica.»

–Una filosofia que apliquen a la universitat?

–«Tenim 8.000 estudiants que volem que siguin el futur de les nostres regions, i és per això que s'han fet estratègies per proporcionar beques que permetin que els estudiants puguin, no tan sols acabar les carreres, sinó que se'n beneficii tota la comunitat, ja que per una banda es reforça l'autonomia i per l'altra, retornen a les comunitats molts dels seus joves, que treballen per tirar el país endavant.»

–Ho estan aconseguint?

–«A l'informe del desenvolupament humà que va finançar el PENUC i es va centrar a la Costa del Carib, es reconeix que el desenvolupament i l'enfortiment de l'autonomia estan marcats per la feina que es fa des de la Uraccan. La universitat s'ha plantejat fer de l'educació l'eina necessària que ajudi a recuperar la identitat cultural, ja sigui les llengües, els idiomes, els coneixements o el currículum de les comunitats.»

–Com?

–«És important allò que arriba d'occident, però per a nosaltres és fonamental el coneixement local. Una de les carreres que la universitat acaba de dissenyar, és la de la medicina tradicional, que volem que no tan sols s'apliqui a les comunitats sinó que també s'incorpori al sistema de salut regional. Una altra proposta és la de psicologia multicultural, que ha ajudat a recuperar llengües –dels ramas, tan sols quedaven nou persones que la parlaven; ara tenim un diccionari– i altres idiomes indígenes que han tornat a reaparèixer. Hi ha programes de ràdio, de televisió, i s'ha fet un bon material didàctic, pedagògic i d'alfabetització.»

–Tenen el suport de la Generalitat?

–«A través de l'Agència Catalana s'han obtingut recursos financers i suport logístic, tant per enfortir l'autonomia, com per formar funcionaris, consolidar els governs locals, comunals, territorials o regionals. La cooperació catalana ha treballat tant en la part organitzativa com en la part normativa. A més hi ha molt d'interès per aprendre i compartir l'experiència de l'autonomia catalana. Catalunya ens pot fer de mirall, ja que en un moment com aquest, quan a Nicaragua es parla dels processos de reforma de la llei d'autonomia, cal que des de la RAAN i la RAAS es faci un procés d'anàlisi, de debat i de comparacions.»

Avui governa Bluefields, un campus universitari que aplega Río Grande, El Tortuguero i Laguna de Perlas, però fa 15 anys va començar a fer les classes sota els arbres, perquè no hi havia ni edificis ni material.


Darrera actualització ( Dimecres, 1 de juliol del 2009 02:00 )

Publicat a



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada